Мета. Познайомити учнів з поняттями «меншина», «національна меншина», «етнос», показати як створюються негативні стереотипи про ту чи іншу національну меншину.
Форма та методи: викладання нового матеріалу, обговорення.
Матеріали: дидактичні матеріали, аркуші паперу і маркери.
Орієнтовний час: 45 хвилин
Вступна частина.
Вступне слово вчителя:
Найвищою соціальною цінністю в Україні визнається «людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека» (Конституція України, ст. 3). У певних ситуаціях кожна людина може опинитись в меншості. Сам факт приналежності до меншості може не мати ніякого значення для людини. Наприклад, учень з фізичною вадою може добре почувати себе в класі, якщо однолітки ставляться до нього доброзичливо і чутливо. Для такої людини приналежність до кількісної меншості не відіграє великої ролі. Іноді приналежність до меншості може бути джерелом дуже позитивних почуттів. Наприклад, у випадку, коли учень виконав контрольну роботу на «відмінно», в той час, як більшість учнів отримали нижчі оцінки.
Меншина (в соціології) — соціальна група, яка не утворює політичної більшості відносно загальної кількості членів даного суспільства. Соціологічна меншість не обов'язково є чисельною меншістю — до неї може належати будь-яка група, що зазнає утисків у порівнянні з домінуючою групою в сенсі соціального статусу, освіти, роботи, статку та політичної сили.
Основна частина.
1. Учитель пропонує класу подумати які меншини їм відомі. У результаті «мозкового штурму» та обговорень учні роблять висновок, що в Україні є релігійні, мовні, сексуальні, етнічні меншини, а також меншини людей з вадами здоров’я та внутрішні переселенці.
Учитель: В Україні поруч з українцями проживають росіяни, білоруси, євреї, молдавани, болгари, поляки та інші.
Групи громадян, що мають іншу національність, ніж корінна нація, називаються національними меншинами.
Етнічна група – це спільнота людей, споріднених або близьких за історичним походженням, мовою спілкування, територією проживання, рисами матеріальної і духовної культури, побутовими звичаями тощо.
Учитель об’єднує клас у групи по 4-5 учнів і пропонує кожній дати відповіді на питання:
- Які основні етнічні групи є в Україні?
- Де вони компактно мешкають?
- Яке їх віросповідання?
Досліджуючи відповіді, група повинна на постері намалювати картину національностей в Україні; по закінченню роботи презентувати для обговорення свій варіант картини.
2. Учитель зачитує фрагмент казки Є. Шварца «Дракон».
«Отже, коли лицар Ланцелот прибув до міста, поневолений жорстоким Драконом, він, на свій подив, почув про доброту Дракона. По-перше, під час епідемії холери Дракон, дихнувши на озеро, скип'ятив в ньому воду. По-друге, він позбавив місто від циган. «Але ж цигани дуже милі люди», — здивувався Ланцелот. «Що ви! Який жах! — вигукнув архіваріус Шарлемань. — Я, правда, в житті не бачив жодного цигана. Але я ще в школі проходив, що це жахливі люди. Це волоцюги за своєю природою, по крові. Вони - вороги будь-якої панівної системи, інакше вони жили б де-небудь, а не вештались туди-сюди. їх пісні позбавлені мужності, а ідеї руйнівні. Вони крадуть людей. Вони проникають всюди».
Учитель просить учнів сформулювати свою думку щодо описаної ситуації. Звертає увагу на те, що хоч Архіваріус ніколи сам не бачив циган, але він не сумнівається в їх негативних якостях. Для нього навіть реальний Дракон краще міфологічних циган. Але найважливіше те, що джерелом інформації про «циганську загрозу» став сам Дракон. Саме таким чином і складаються негативні стереотипи в масовій свідомості про ту чи іншу національну меншину.
3. Учитель запитує:
- Чи усвідомлюєте Ви себе представником своєї національності?
- Коли Ви відчуваєте гордість за свою національність?
- Коли Вам соромно за представників своєї національності?
- Чи виникало коли-небудь у Вас негативне ставлення до представників іншої національності? Чому?
- Як Ви ставитесь до того, щоб створити сім’ю з представником іншої національності?
- Чи виникало у Вас коли-небудь бажання змінити свою національність?
- У кого з Вас батьки різних національностей?
- Чи є у Вас друзі, представники іншої національності? Що Вам більш за все в них подобається?
Заключна частина.
Часто оточуючі не сприймають або сприймають через призму стереотипів людей, які належать до іншої культури, релігії, нації, мають іншій колір шкіри або інакше світосприйняття. Їх можуть ображати, висміювати, з ними не хочуть дружити. Усвідомлення неприйнятності насильства, формування поваги до національних почуттів всіх етнічних груп є запорукою мира й злагоди в державі. Суть демократії полягає в тому, що більшість поважає права меншості.